Träningsupplägg i olika former.

En del säger så, en del säger si. Träning är individuellt och en sak passar inte alla, utan man måste anpassa upplägg och metod efter en själv och vad som fungerar bäst. (Självklart måste uppläget efter ett tag ändras för att ge kroppen nya utmaningar!).

När jag började träna för ett x antal år sedan (ca: 5 år sedan) var uppläget bara:
1:a dagen
: överkropp
2:a dagen: underkropp

Och så varierade jag de passen ..
Det är ett relativt fungerade upplägg i "brist på tid" och inga mål att bygga direkta muskler.

Därefter delade jag upp kroppen i lite mindre delar:
1:a dagen
Bröst och armar
2:a dagen rygg och mage
3:e dagen ben inkl. vader
4:e dagen Axlar och mage

Och han jag med ett/ eller flera pass till i veckan tog jag det jag kände för ev. kardio, eller helt enkelt började om på schemat från "dag 1".

Därefter har jag mixtrat lite med upplägget. Testat tex. Rygg + biceps och bröst + triceps, och tyckt om det ett tag, men när jag sedan prövat något nytt kännt att jag fått ut mer av träningen.

För tillfället kör jag upplägget:
Dag 1: Rygg + triceps
Dag 2: Ben inkl. vader (jag delar inte upp fram och baksida utan kör hela benen under ett pass)
Dag 3: Axlar + mage
Dag 4: Bröst + biceps 

Varför jag väljer triceps tillsammans med rygg istället för biceps är pga. att jag orkar mer och får ut mer av tricepsövningarna än bicepsövningarna då triceps inte aktiveras med ryggen på det sättet som biceps gör. När jag kör en muskelgrupp vill jag känna att de är "pigga och fräscha" och inte trötta efter att ha fått arbeta tidigare i passet.

Det finns inga regler utan undantag och det finns såklart veckor då man inte hinner med allt, eller måste lägga om i schemat för att t.ex. axlar och bröst inte ska komma dagarna direkt efter varandra utan vila emellan, men fungerar allt som jag vill ser mitt schema ut på detta vis.

Något kommentar om hur just du kör och varför? :)

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Mitt upplägg just nu ser ut som du hade för 5 år sedan,hi,hi.Men just för tillfället är inte mitt mål att byggga,utan bara att få komma iväg och plåga de stackars små muskler jag har.Men vem vet,när jag har kommit in i träningen så kanske jag sätter upp mera mål och vet vad jag vill förändra/förbättra med min kropp.Men för mig funkar det som jag kör nu.Men just nu har det blivit glest mellan träningarna.Fick pencilin pga visdomstanden men det ska väl inte hindra en att träna i veckan eller hur?Hoppas det går bra på jobbet för dig.Kram kram!

2010-10-25 @ 07:57:15
URL: http://www.alexoslillavrld.blogspot.com
Postat av: Joar

Ser sjukt bra ut!



Jag kör efter Reg Park's Nybörjarschema!

Dels för att jag vill komma igång med tunga basövningar, och dels för att jag verkligen gillar upplägget!



5 set med 5 reps i varje... börja med 2 uppvärmningssets, och sen vila inför de 3 sista arbetsseten! Hur skönt som helst :)

2010-10-28 @ 18:32:34
Postat av: Selma

Grym blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-07 @ 13:08:57
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0