"Det är inte okej att vara tjock".

Mittförstå mig inte, du behöver inte komma i strlk 25 - 27 i jeans för att vara okej. Större än storlek S - M i tröjor är också okej, men när du kommer dit då det vardagliga livet sätts på prov, då har något gått galet.

Dagligen ser jag folk på bussen, i butiken och på andra platser som inte bär på 5 kg's övervikt, utan snarare 25 - 30 kg, och ännu mer. Varför? Jag vill påstå att man alltid har ett val. Gener spelar en roll, vissa går upp i vikt, andra inte, men är man då medveten om sin situation varför göra den värre? Ibland är det svårt att känna med människor som är stora, jag tänker oftast bara "varför?". Jag kanske kan ses som kall och hård, men vi skapar de vi är. Somliga är starka, andra mindre starka, i slutändan handlar det bara om ett val. Vi kan inte skylla ett val på någon eller något annat, du väljer att stoppa godiset i munnen eller att låta det ligga kvar i hyllan, precis som med allt annat i livet. Alla vet att godis är dåligt, likaså cola, hamburgare, pizza, kebab och alla andra kaloribomber som det "dålda" sockret i t.ex. ljust bröd. Så svara mig, vad gör en kvinna (med grov övervikt) på Mc Donalds tillsammans med sina två barn (där även de pågrund av sina föräldrar är överviktiga)? Nog för att man kan förstöra sin egen kropp, men skona barnen, för deras egen skull! Fettma är en av våra största folksjukdomar och folk dör, skrämmer det inte?

Antar att folk kan klandra mig för att tycka om tänka såhär för jag är ju faktiskt smal. Jag har mellan  strlk 25 - 27 i jeans beroende på modell och har xs - s i tröjstorlekar. Jag tränar, jag äter hälsosamt men smäller lätt i mig en godispåse, chocklad, cola och annat onyttig en kväll om jag vill, men jag väljer det här "livet" av några enkla anledningar.

1 - Jag mår fysiskt bättre (Orkar mer, är piggare, får en starkare kropp
2 - Jag mår psykiskt bättre (Självförtroendet får sig en skjuts i rätt riktning. Bara en sak som att visa sig ha karaktär och vilja att genomföra ett bra pass. Kan man en sak, kan man fler).
3 - Kroppen blir snyggare (Jag gillar lite synlig muskulatur även på det kvinnliga könet).
4 - Det är en bra sätt att komma bort från stress och kunna släppa loss känslor inom sig

Faktum är att utan träning går jag lätt upp i vikt. Så smalheten är inget naturligt i sig. Har i hela mitt liv tränat, på ett eller annat sätt och det har gjort att jag aldrig behövt bry mig om vad jag äter eller hur mycket. Jag menar inte att du är sämre som tjock, men det är farligt för dig och för din hälsa. Folk säger "jag trivs som jag är", och visst, man kanske gör det, för du är bra som du är, men ibland tror jag det är en dum bortförklaring pga. lathet, för vem mår egentligen bra utav att veta att din hälsa är i fara pga. fettma?


Kommentarer
Postat av: Susse

Haha så skrev jag mitt inlägg om glass och att jag är svag för det ;) Jag tycker du har rätt men det kan vara väldigt svårt att hitta motivation. Du lever ju för träning och tycker det är kul men vissa tycker det är öken. Var glad för din energi Äm ;)

2008-10-15 @ 21:33:59
URL: http://susse.bloggagratis.se
Postat av: mia

Vill bara kommentera lite: 1 finns nog många vältränade brudar där ute som har M-L i tröja och större tröjor. De kan dock bero på att de är längre. (detta gäller inte mig, ja är ju kort:D haha ) Vill mest säga att det inte finns någon storlek som man kan symbolisera som "smal" eller inte tjock. finns mångas tjejer jag känner som har mindre storlek än mig, men de har inga muskler alls och har mycket stor procent fett. Är de då inte feta?

Det som mest är intressant är ens fettprocent, den får inte vara för hög, och absolut inte för låg heller. Är den för låg kan man lika gärna sluta träna, för när man kör en aerob träning så tar du av kolhydrater och fett. medan när du tränar anarob, (utan syra, mjölsyreträning kan man säga.) Då tränar du enbart på näring kolhydrater.

Och har du inget av de reserverna, ja då bryts ju musklerna ner istället, och då är träningen inget som är "bra" för kroppen. Det hände mig när jag tränade mer än vad jag fick i mig i kroppen. Sedan så blir man trött och hängig och får järnbrist om man inte ser till att äter ordentligt. Kollar man på eliten: ta Michael Phelps i simning(han vann 8medlajer) Han äter 12000Kcal om dagen. (en mann ska äta 3000Kcal. han äter alltså 4ggr mer än va en mannn bör! Detta beror på att han tränar 4-6h dagligen oxå. i hans mat så ingår pizza och godis. (han är känd för att vara svag för dessa)

Så man ska inte tro att man inte kan fortsätta bibehålla sin tränignskropp om man äter fel, för ddet beror helt enkelt på hur mkt du rör på dej.

det man däremot inte får missa är att man ska se till att få i sig de bra saker, vitaminer proteiner och sånt. men annars ska man mest tänka på, ät inte mer än vad du gör dig av mded när du tränar. Och efter tränignspasset se till att få i dig mat, för att fylla på! om man inte äter någto 15-20 efter ett tränignspass kommer inte kroppen ta upp de du äter 1-2h senare, och då kommer du inte hinna återhämta kroppen och ta upp de viktiga ämnena i de målet.

Så de jag lärt mig är att man ska inte fokusera så mkt på om man råkat ätit en godisbit till lunchen, utan fokuset ska ligga på träningspasset och kollen på hur mkt man fått i sig överlag under dagen. (det viktigaste är att se till att alla ämnen kroppen behöver får man i sig. )

Och tro mig, jag kan ge dej en hel uppsättnign böckder om detta:) Så länge man äter de man själv vill äta så man är lycklig, men man ska inte bli så att man går runt och tänker på de hela dagarna och blir besatt av att inte få äta onyttigt. Fokuset ska osm sagt inte ligga där, utan de ska ligga på: den fysiska aktiviteten och vikten av att iaf få in de rätta näringen.

2008-10-17 @ 23:53:05
URL: http://egooo10.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag syftade aldrig på något annat heller, ang. "strlk M - L i tröjor", var mer att poängtera att det inte innebar att vara "stor", dvs. folk som tycker det mesta är stort (tjockt) förutom size 0.

2008-10-18 @ 09:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0